06.05.2022

Поради від психолога викладачам щодо співпраці зі здобувачами освіти під час війни

Поради від психолога викладачам щодо співпраці зі здобувачами освіти під час війни

Практичний психолог фахового коледжу Наталія Веремійчик підготувала рекомендації викладачам щодо співпраці зі здобувачами освіти під час війни, а також перелік корисних ресурсів, де кожен може знайти потрібну психологічну підтримку:

Сплануйте всі етапи і моменти дистанційного навчання в нових умовах. Спираючись на минулий досвід дистанційної роботи, спробуйте прорахувати та уникнути ймовірних проблем та помилок.

Перед тим, як розпочати роботу зі здобувачами освіти, щоб плідно, а головне, бережно і турботливо взаємодіяти з підлітками, Ви маєте бути у силі й у ресурсі.

Подбайте про безпеку. Обговоріть план дій у випадку небезпеки, повітряної тривоги тощо. У разі потреби, дійте чітко за цим планом.

Демонструйте студентам спокій і впевненість. Пам’ятайте, що діти більше реагують на те, як ми поводимось і розмовляємо, а не на те, що ми говоримо.

Намагайтеся створити безпечний, добре організований простір спілкування, з чіткими і зрозумілими правилами. Здобувачі освіти мають відчувати Вашу впевненість, щирість, відкритість і небайдужість.

Пам’ятайте, що мета дистанційного навчання під час війни – це не тільки і не стільки набуття і засвоєння предметних знань попіклуйтеся про себе: свою безпеку, своє самопочуття, свій фізичний і психологічний комфорт (наскільки це можливо), задоволення базових фізіологічних потреб., а й психологічна підтримка, просте спілкування. Дайте підліткам відчуття єднання, близькості, згуртованої спільноти. Виділіть трішки часу для щирого неформального спілкування зі здобувачами освіти не за темою заняття, наприклад, на початку зустрічі й наприкінці. Особливо варто це робити, якщо Ваше заняття перше, або останнє за розкладом. Такі відступи не заберуть багато часу, проте, продемонструють студентам вашу підтримку і розуміння ситуації, допомагатимуть їм справлятися з цими непростими обставинами, гуртуватимуть колектив.

Як би це не звучало, але надолуження знань зараз не найважливіше. Не форсуйте навчання, починайте з простого (наприклад, повторення вивченого), щоб відновити здатність мозку сприймати розумове навантаження. Дайте підліткам відчуття впевненості – “я можу”, це підвищить концентрацію уваги, продуктивність, покращить загальний стан. Не забувайте створювати ситуації успіху!

Для більш ефективного засвоєння матеріалу, подавайте його невеликими частинами, більше включайте здобувачів освіти у практичну діяльність, що матиме наочний результат.

Відзначайте й підтримуйте навіть невеликі успіхи у навчанні.

Будьте поблажливі до підопічних. Важливо пам’ятати, що через дію стресу розумові процеси уповільнюються. Механізм стресу такий, що раціональне сприйняття інформації вимикається. У таких умовах інформація сприймається повільніше і гірше. Тому треба розуміти, що, безперечно, Ви деякий час помічатимете зниження знань на своїх заняттях.

Вибираючи навчальний, стимулюючий матеріал, намагайтеся оминати той, що може викликати у здобувачів освіти асоціації, пов’язані з подіями війни.

Запобігайте негативних оцінок, оцінюйте діяльність, а не особистість.

Уникайте об’ємних домашніх завдань. З психологічного погляду було б добре, якби якомога більше завдань були пов’язані із роботою руками.

Не тисніть на підлітків розмовами про відставання від програми і неможливістю опрацювати та засвоїти весь освітній матеріал. Це у нинішніх умовах неважливо і несуттєво, лише призводить до збільшення тривоги та стресу.

З розумінням і терпінням ставтеся до неуважності й інертності на заняттях здобувачів освіти.

Будьте чуйними до самопочуття та емоційного стану підлітків. За потреби, акцентуйте на цьому увагу: допоможіть, підтримайте. При найменших підозрах на емоційне неблагополуччя студента, зверніться до практичного психолога фахового коледжу, поговоріть з батьками (за обставинами).

Також потрібно попередити психолога і про появу у групі негативних групових явищ психологічного характеру.

Підбадьорюйте своїх підопічних. Використовуйте цілющі властивості гумору. Не будьте надто серйозними і занепокоєними. Жартуйте, відповідайте на жарти дітей, якщо це доречно, адже гумор і сміх знижують стрес та напругу.

Дайте змогу підліткам виявляти емоції. На їх прояви реагуйте обережно, розповідайте про прийнятні форми виявлення негативних емоцій, не соромте за прояви страху і тривоги.

Під час занять, за потреби, використовуйте вправи для саморегуляції та емоційної стабілізації, прості тілесні практики.

Не навантажуйте здобувачів освіти своїми переживаннями та проблемами, не розповідайте про Ваш трагічний досвід.

Розмовляючи зі студентами, відповідаючи на їх запитання будьте щирими, але фільтруйте інформацію, зважаючи на вік, рівень розвитку і травматичний досвід своїх підопічних, не діліться песимістичними роздумами і чутками. Надлишок інформації може стривожити підлітка, викликати страх та почуття беззахисності.

Будьте готові до того, що на занятті можуть бути присутні здобувачі освіти, які перенесли травмуючу подію або втрату, проявляйте розуміння, тактовність і чуйність.

Не обговорюйте і не ставте під сумнів правильність рішень і дій батьків щодо безпеки дітей, адже саме батьки несуть за них відповідальність.

Пам’ятайте про загальні правила дистанційного навчання та гігієну користування ґаджетами.

Підтримуйте у здобувачів освіти оптимізм, впевненість у ЗСУ і нашій перемозі. За будь-якої нагоди робіть акцент на силі і стійкості підлітка.

Піклуйтеся про своє емоційне та фізичне здоров’я. Чи Ви «у нормі»? Чи знаєте як поліпшити свій стан? Чи потрібна Вам допомога? Чи знаєте до кого звернутись у разі потреби? Знайдіть і підготуйте список корисних контактів. Не бійтесь і не соромтесь звертатися за допомогою, якщо вона потрібна.

Дбайте про самовідновлення! Обов’язково знаходьте час для відпочинку, саморегуляції і задоволення нагальних потреб (вода, їжа теплий одяг, ліки, фізичні вправи тощо), щоб поновити сили, зберегти здоров’я і не допустити вигорання. Знайте, що діти, які бачать довкола сильних, спокійних, впевнених і бадьорих дорослих, швидше повертаються до норми.

Якщо Ви відчуваєте потребу у додаткових знаннях з психології, психологічній підтримці чи допомозі – зверніться до фахівця, якому довіряєте, або відкритих до взаємодії психологічних спільнот, або до практичного психолога фахового коледжу.

Проводяться у фаховому коледжі індивідуальні консультації, бесіди в онлайн режимі, на платформі ZOOM, а також офлайн. Здійснюється психологічна підтримка та допомога не лише здобувачів освіти, але інших учасників освітнього процесу, які звертаються при потребі. Ароматерапія, музикотерапія, артметодики допоможуть переключити вашу увагу та перезавантажитись з буденної рутини на позитивні думки, отримати заряд енергії на весь день та сприятимуть вирішенню вашої проблеми, яка була причиною звернення до психолога.

Вірте – все буде добре! Ми впораємось! Ми переможемо! Кожен із нас чесною працею і вірою наближає цю перемогу. Слава Україні!

Корисні ресурси, де кожен може знайти потрібну психологічну підтримку:

🔹EdCamp cпільно з Інститутом Травми проводять вебінари з психологічної допомоги під час війни – https://bit.ly/3wX166P

🔹Серія інформаційних відео матеріалів “Психологічна турбота від Світлани Ройз” – https://bit.ly/3u0ksGr

🔹Вебінар «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» від ДНУ «Інститут модернізації та змісту освіти» спільно з ГО «Ла Страда-Україна» та за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) – https://bit.ly/3uLtdmD

🔹Петро Чорноморець про те, як повернути дітей до школи. Платформа емоційної підтримки МОН – https://bit.ly/3tZlxhG

🔹Окремі відео стосовно психологічної підтримки учнів від Освітнього Хабу – https://bit.ly/3LxXBHZ

🔹Щоденні онлайн-зустрічі з сертифікованими психологами Асоціації інноваційної та цифрової освіти – https://bit.ly/3Nz3FSm

🔹«Вчитель і дитина, що зазнала наслідків війни: покрокова інструкція взаємодії» Вебінар від Всеосвіта – https://bit.ly/3K4hl5C

🔹Групи підтримки “Поруч” для підлітків, батьків та психологів від ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України – https://bit.ly/3DG4Cnl

Як розмовляти з дитиною про війну:

🔹Посібник “Як підготувати дітей до можливих надзвичайних ситуацій” (Авторка Світлана Ройз) – https://bit.ly/3iVFjUR

🔹Пам’ятка з порадами для вихователів по роботі з дітьми-біженцями – https://bit.ly/3iYbtzc

🔹Пам’ятка “Як розмовляти з дітьми про війну” від Національної мережі з боротьби з дитячими травматичними стресами – https://bit.ly/3DDsLuP

🔹Конспект ресурсів і стратегій для підтримки сімей та дітей військовослужбовців – https://bit.ly/3uQfmeQ

🔹Добірка статей від Освіторія про те, як навчати учнів під час війни – https://bit.ly/3J0GME7

🔹Статті на тему психологічної допомоги в рамках освітнього процесу під час війни від порталу Педрада – https://bit.ly/3iTBakf

🔹Телеграм канал “Підтримай дитину” з ресурсами, техніками та порадами – https://bit.ly/3J4riyK

Якщо ви хочете почитати, аби відволіктися та заспокоїтися:

🔹Безкоштовний доступ до читання та слухання книжок у мобільному додатку від Yakaboo – https://bit.ly/3i3gN3R

🔹Безкоштовні дитячі аудіокниги від АБУК – https://bit.ly/3tUM5iL

🔹Українська цифрова бібліотека пропонує сучасні та класичні літературні твори вітчизняних та закордонних авторів – https://bit.ly/3t8GPc1

🔹Електронні дитячі книги від Видавництва Старого Лева – https://bit.ly/3q2ZX9y

🔹Добірка дитячих книг від українських видавництв – https://bit.ly/3MKMuwT

Джерело інформації http://www.houseofeurope.org.ua/